Helsingin Kokoomus ei suhtaudu kriittisesti autoilun sähköistymiseen
Vihreiden Anni Sinnemäki väläytti ennenaikaista polttomoottoriautojen kieltoa Helsingin kantakaupunkiin viikko sitten julkaistussa hesarin haastattelussa. Kielto saavutettaisiin perustamalla ympäristövyöhyke kantakaupungin ympärille, jonka sisällä polttomoottoriautot eivät saa liikkua. Versio ympäristövyöhykkeestä on jo olemassa, mutta se koskee ainoastaan raskasta liikennettä. Helsingillä on kaupunkistrategiansa mukaisesti tavoite olla hiilineutraali 2030 mennessä, mutta vielä siinä vaiheessa kokonaispäästöistä 20 % kompensoitaisiin eri toimin. Olen tavoitteen kannalla, mutta mielestäni Sinnemäen ehdotus sen saavuttamisesta perustuu hänen oman ideologiansa ajamiseen eikä realismiin.
Seuraavana päivänä hesari julkaisi toisen artikkelin, jossa kokoomuksen ja demareiden pormestariehdokkaat ottivat asiaan kantaa. Asetun puolueemme pormestariehdokkaan Sazonovin ytimekkään ulostulon taakse, missä linjamme ei jää epäselväksi: "On aivan selvää, että kokoomus vastustaa polttomoottorikieltoa. Meillä on vielä paljon tehtävää ihan perusasioissa kuten latausinfran luomisessa. Tavoite on, että kaupunkilaisten jokapäiväinen arki sujuu, eikä sitä helpoteta ujuttamalla täysin ennenaikaista ja ideologista polttomoottorikieltoa."
Hesarin jälkimmäisen jutun perusteella voisi tulkita, että kokoomus suhtautuu kriittisesti autoilun sähköistymiseen, mikä ei pidä paikkaansa. Sen sijaan suhtaudumme kriittisesti lyhytnäköiseen ja kieltoihin perustuvaan politikointiin. Ujuttamisesta puhumattakaan. Autoilun sähköistymistä pitää edistää realistisesti insentiivien eikä kieltojen kautta. Helsinkiläisten tulee itse saada valita mieleisensä kulkutapa kantakaupungissa liikkumiseen. Lisäksi propsit demareiden pormestariehdokas Heinäluomalle rakentavista näkemyksistä aiheeseen liittyen. Olisi suotavaa, että kokoomus ja demarit tekisivät tiivistä yhteistyötä tulevalla valtuustokaudella Helsingin ydinkeskustan ja kantakaupungin dynaamiseen kehittämiseen. Kannatetaan!